www.pasimaenranta.fi
   
PerusSuomalaisena ehdokkaana tarjoan
varteenotettavan vaihtoehdon.
 | Pasi Mäenranta  | Kunnallista  | Kirjoituksia  | Tapahtumia  | Vaaleista  | Ota yhteyttä  | Pasin blogi  | 

Kirjoituksia yhteiskunnallisista asioista


24.02.2007
Vero autonhankinnasta käytön verottamiseen, joo just!!

Oli muuten Keskustan kansanedustaja joka tämän idean on päästänyt suustaan, epäilen että hänellä "ei hissi vedä vintille asti," Tai ei osaa ajatella selkeästi. Tämän hetken polttaviin kysymyksiin kuuluu, autoverotuksen muuttaminen hankinnasta käytön verotukseen. Ajatuksena on laskea auton hankintahintaa verotusta pienentämällä, se ei kuullosta huonolta ellei tule miettineeksi mistä otetaan korvaava vero. Käytön verottaminen on oikein jos voi valita vaikka työ tai kauppa matkan välineeksi linja-auton tai vastaavan joukkoliikenne välineen. Sitten tullaankin asian järkevyyteen, vanha auto saastuttaa enemmän joten iso vero. Seuraava kysymys kuuluu, mihinkä vedetään uuden ja vanhan auton raja. Vanha auto saastuttaa enemmän, joten verokohtelu on rankempaa ja auton jälleenmyynti arvo romahtaa.

Kuka yleensä ajaa vanhalla autolla?
Näitä käyttäjiä löytyy eniten taajamien ulkopuolelta, vanhempaa ja vähävaraista kansan osaa joille auton pitäminen on välttämättömyys. Auto on vanha mutta on pidetty kunnossa ja sillä on aina päästy tekemään työ, kauppa, apteekki tai lääkärissä käynnit. Nyt uuden lain tarkoituksena on hankintaveron poistaminen ja siirtää niille joille autoilu on pakon sanelemaa joukkoliikenteen puuttumisen vuoksi. Kun laitetaan veroa lisää ”automaattisesti” hallittavaan kohteeseen eli polttoaineeseen, kohdistuu taas verotuksen painopiste vanhoihin paljon kuluttaviin autoihin ja joukkoliikenteen ulkopuolella oleviin kansalaisiin.

Mistä johtuu Suomalaisten vanha autokanta?
Suomessa oli vanha autoverolaki todella hankala ja epäoikeudenmukainen. Sillä pystyttiin keinotekoisesti pitämään auton hinnat korkealla ja samalla tukittiin tavallisen meikäläisen mahdollisuus tuoda itse autoa ulkomailta, jopa muuttoauton tuominen tarkastettiin suurennuslasilla. Ulkomailta tuominen tehtiin jopa kalliimmaksi kuin kotimaasta ostettu, myös autoasiantuntijat varoitteli ulkomailta tuodun auton epäkäytännöllisyyttä Suomen oloihin. Virheellisen autoveropolitiikan takia ollaan vanhassa autokannassa, syy näytetään vieritettävän jälleen niille joilla ei ole muuta mahdollisuutta kuin tyytyä päätökseen. Mikä on erittäin epäoikeudenmukaista niitä kohtaan jotka on tähän tilanteeseen täysin syyttömiä, mutta ovat joutuneet noudattamaan annettuja asetuksia.

Mikä olisi ratkaisu?
Minun näkemykseni mukaan pitäisi verotuksen painopiste kääntää enemmän isojen kaupunkien ja toimivan joukkoliikennealueiden painoteiseksi. Kun oman auton sijasta on mahdollisuus käyttää työmatkaan tai muuhun asiointiin joukkoliikennevälinettä, niin silloin verotuksenkin rasitettava enemmän sitä henkilöryhmää. Tällä tavalla saataisiin kaupunkien ruuhkia ja pako,-pöly,-melu ongelmaa vähennettyä. Eli suoraa sanottuna niillä joilla on kulkemiseen vaihtoehtona muu kuin oma auto tulisi myös maksaa siitä edusta myös veroa.

Miten se tehtäisiin?
Siihen varmasti löytyisi ratkaisu, osoitteen perusteella tai alue kuten, kunta, kaupunginosa tai jokin muu tasapuolinen ratkaisu. Mistä selviää selkeästi alueellinen joukkoliikenteen käyttömahdollisuus työhön tai muuhun asiointiin. Mutta tuo alkuperäinen suunnitelma siirtää painopiste auton ikää ja käyttöä verottavaksi, olisi kaikkea muuta kuin oikeudenmukaista ja tasapuolista. Koska Suomi on iso ja harvaan asuttu, niin tämän tyyppisissä kuten autoverossa ei saada koskaan samanarvoista verokohtelua kaikille, mutta se ei ainakaan saa olla syrjäseutua syrjivää.

Lopuksi totean että eduskuntavaalit on tulossa ja seuraavalla nelivuotiskaudella varmasti asiaan tulee jokin muutos, mutta mikä? Onko edes tarpeellista siirtää veron painopistettä hankinnasta käytön verottamiseen, vai voiko ”autoveroa” alentaa ilman seurannaisvaikutuksia? Se riippuu niistä kansanedustajista jotka te sinne valitsette, kannattaa miettiä onko tähän asti kuunneltu missään muodossa syrjäseudulla asuvien ääntä vai onko tilanteet huonontuneet ja asiat unohtuneet vaalien jälkeen. Itse olen lähes koko ikäni joutunut käyttämään omaa autoa työ ja kauppamatkoihin, työmatkan pituus on vaihdellut 15-50 km yhteen suuntaa, joten tiedän kuinka paljon pelkästään polttoainekulut rassaa taloutta. En myöskään ole valmis maksamaan bensiinistä esim. 2€/l. sen takia että saa auton halvemmalla, se olisi väärin.


TAKAISIN

Pasi Mäenranta


www.perussuomalaiset.fi
PerusSuomalainen vaihtoehto Rauman ja Satakunnan edunvalvontaan.