www.pasimaenranta.fi
   
PerusSuomalaisena ehdokkaana tarjoan
varteenotettavan vaihtoehdon.
 | Pasi Mäenranta  | Kunnallista  | Kirjoituksia  | Tapahtumia  | Vaaleista  | Ota yhteyttä  | Pasin blogi  | 

Kirjoituksia yhteiskunnallisista asioista


31.3.2015
Ajokorttiuudistus on täysi fiasko

Suomessa nyt voimassa oleva ajokorttikäytäntö vaatii pikaista korjausta ja järkeistämistä. Ajokortti ei saa olla kansalaisten kuppauskonsti niin, että sen rakenne on moniportainen ja joka välissä kuitataan rahat talteen. Tällaisella systeemillä ei varmasti ole liikenneturvallisuuteen niin valtavaa merkitystä kuin esimerkiksi sillä, että palautettaisiin vanha 80 lätkä takalasiin. Siitä tunnistaisi tuoreen kuskin ja samalla se vaatisi nuorta kuljettajaa harkitsemaan omaa liikennekäyttäytymistään.

Ajokortin hankkiminen on todella tärkeä asia Suomessa, koska elämme maassa missä etäisyydet ovat sen verran pitkiä, ettei ihan kaikki ole saavutettavissa polkupyörällä. Suomessa ei voi laskea liikkumistaan julkisten palveluiden varaan muualla kuin suurimmissa kaupungeissa ja niiden lähialueilla. Työn, harrastuksen tai opiskelun suorittaminen voi olla mahdotonta kotoa käsin, ellei omaa kulkuneuvoa ole käytettävissä.

Koko ajokorttiuudistus on niin sekava ja järjetön soppa, että harva varmaan tietää minkä kortin ajaa ensimmäisenä ajokorttina? Traktorikortilla ei saa ajaa mopoautoa vaiko päin vastoin? Todella kallista lystiä, mutta niin pakollista monessakin lapsiperheessä. Voi vain miettiä mikä logiikka on siinä, kun esim. 15 vuotias traktorikortin omaava ensin ajelee valtavalla traktoriyhdistelmällä koko päivän, muttei kuitenkaan saa ajaa muutaman sadan kilon muovihäkkyrää.

Suomi on tilastojen mukaan muutenkin Euroopan kallein maa ajokorttivertailussa, siis siitä on helppo ”rokottaa” kun jokaisen on lähes pakko hankkia se.

Hyppään nyt uudistuksen loppupäähän, koska jos ajokorttipalettia rupeaa puimaan kokonaisvaltaisesti, niin tämän lehden aukeama ei riittäisi siihen - niin on moniportainen järjestelmä.

Tärkeänä pitäisin ”rekkakortin” hankkimisen palauttamista kurssipohjaiseksi, niin kuin se ennen olikin. Perusteet ovat siinä, että nykymallilla ei saada kuljettajia riittävästi Suomen tarpeisiin ja sitä kautta ulkomaalaiset kuljettajat valtaavat työpaikat, jolloin liikenneturvallisuus varmasti kärsii ja samalla vääristyy kilpailu muutenkin vaikeissa olosuhteissa painivilta yrityksiltä. Seurauksena voi hyvinkin olla se, että ulkomaalaiset yritykset tulevat kovalla volyymilla viemään muutaman auton kuljetusyritysten leivän, samalla tiputtaen, omilla oudoilla palkkausperiaatteillaan, Suomikuskit pois ratin takaa.

Onkin siis tärkeä tiedostaa, että kansallisen lainsäädännön ja uudistusten on palveltava ensisijaisesti Suomalaista eikä suinkaan kansainvälistä toimintaa. Muutoin olemme pian tilanteessa, jossa jokainen kuljettaja ajaa pelko penkin alla siitä, että oma konttori saattaa olla hyvinkin äkkiä jonkun ulkomaalaisen konttori.

Ei myöskään voi olla ajattelematta sitä, että jokainen ulkomaalainen kuljettaja nakertaa AKT toimintaa pala palalta, koska ammattiliittoon kuuluminen saattaa olla työpaikan saannin esteenä. Pidetään huoli siitä että omia kuljettajia riittää ja ammattiliitto pysyy vahvana, se on meidän kaikkien etu.

Pasi Mäenranta
Perussuomalaiset
Eduskuntavaaliehdokas
Satakunta


TAKAISIN

Pasi Mäenranta


www.perussuomalaiset.fi
PerusSuomalainen vaihtoehto Rauman ja Satakunnan edunvalvontaan.